Från Smygehuk i Skåne till Tromsø och Treriksröset i juni 2011

I juni 2011 besökte vi både Sveriges sydligaste punkt Smygehuk och Sveriges nordligaste punkt Treriksröset under samma vecka. Treriksröset besökte vi i samband med att vi åkte på minisemester till Tromsø den 16 till 19 juni.

[Bild] [Bild]
Söndagen den 12 juni besökte vi Smygehuk som är Sveriges sydligaste punkt och som ligger 1 572 km från Treriksröset som är Sveriges nordligaste punkt och redan på fredag den 17 juni åker vi dit också!
På Köpenhamn Kastrups flygplats gick vi till SAS lounge och satt där medan vi väntade på flyget under förmiddagen torsdagen den 16 juni. I loungen finns det tillgång till mat, dryck fria tidningar, trådlöst internet m.m. Det är inte tråkigt att vänta på flyget om man får tillbringa tiden medan man väntar i loungen!
Väntan på att få gå på planet till Oslos flygplats Gardemoen. Tyvärr blev planet ca. 25 minuter försenat och på vägen dit fick vi veta att vi inte skulle hinna med planet vidare till Tromsø från Oslo.
[Bild] [Bild]
Pga. de norska tullreglerna var vi tvungna att hämta ut bagaget på Oslos flygplats Gardemoen och gå igenom tullen med det och sen checka in det igen för vidare transport till Tromsø. SAS gav oss vars en voucher på 75 norska kronor som plåster på såren för förseningen så att de norska svindyra räkmackorna på Gardemoen blev lite billigare än de skulle varit annars.
16:20 kom vi äntligen iväg med flyget från Oslo och strax efter 18:00 så landade vi i Tromsø efter att planet flugit genom en dalgång med berg med snöklädda toppar den sista biten fram till landningsbanan.
Strax efter 18:30 kom vi fram till Scandic Tromsø hotell där vi ska bo under våra dagar i Tromsø och från hotellets parkering kunde man se solen lysa över de snöklädda bergstopparna som omger Tromsø.
[Bild] [Bild]
Fredagen den 17 juni omkring 06:20 började vi köra mot Kilpisjärvi som är den första orten på andra sidan om gränsen mellan Norge och Finland och den by man utgår från om man vill ta sig till Treriksröset.
Omkring 08:45 kom vi fram till Klipisjärvi och båten Ms Malla som vi åkte med för att komma närmare Treriksröset, bara en kvart före den skulle avgå. Medan vi åkte med båten så åt vi lite av den frukost hotellet skickat med oss.
Vi steg av båten i Koltaluokta som är ett gammalt sameviste 09:30 och hade sedan 3 km kvar att vandra för att komma fram till Treriksröset.
[Bild] [Bild]
En ren tittade misstänksamt på oss mellan fjällbjörkarna medan vi vandrade mot Treriksröset. Om en vecka är det midsommarafton!
Omkring 10:20 nådde vi fram till Treriksröset.
[Bild]
Genom att gå ett varv runt Treriksröset så vandrade vi från Finland vidare in i Sverige och sedan Norge.
[Bild] [Bild]
På vägen tillbaka alldeles i närheten av Treriksröset passerade vi det gamla Treriksröset som upprättades av Norge och Ryssland en gång i tiden utan Sveriges medverkan.
Istället för att åka tillbaka till Kilpisjärvi med båten så slog vi följe med ett par från Schweiz och vandrade tillbaka omkring 15 km genom den finska nationalparken Malla. Efter att ha vandrat en lång stund genom vacker skog med fjällbjörk så tog vi en paus när vi kom upp på kalfjället.
Vi passerade flera vattendrag och en stor fors med flera vattenfall och på några ställen var vandringsleden fortfarande täckt av snö.
[Bild] [Bild]
Vid 15-tiden passerade vi en bro över den sista forsen och sedan följde vi den asfalterade vägen E8 så att vi kom tillbaka till Kilpisjärvi vid 15:30-tiden. I Kilpisjärvi hittade vi en restaurang där vi åt en försenad lunch vid 16-tiden och kunde se hur en flock renar kom vandrande längs vägen medan vi satt och åt på restaurangens balkong innan vi körde tillbaka till Tromsø.
Lördagen den 18 juni promenerade vi hela vägen in till centrum av Tromsø och gick från hotellet vid 08:30-tiden och promenerade sedan över den stora Tromsøbron.
Uppe på bron hade vi fin utsikt mot hamnen i Tromsø åt ena hållet och Ishavskatedralen åt det andra hållet.
[Bild] [Bild]
Alla fönster och det starka solskenet utanför gjorde att det var väldigt ljust inne i Ishavskatedralen.
Efter att ha promenerat tillbaka över Tromsøbron gick vi via gågatorna i Tromsø centrum och passerade bl.a. Tromsø domkyrka som är byggd av trä innan vi gick tillbaka till hotellet via en lång omväg längs med fjorden som gjorde att vi var tillbaka på hotellet igen först vid 16-tiden med ömma fötter.
Natten mellan lördag 18 och söndag den 19 juni gick vi ut en stund för att se på midnattssolen. Vid 00:20 på natten när vi tog de här bilderna var det fortfarande fullt solsken.
[Bild] [Bild]
Söndagen den 19 juni åkte vi hem igen där vi åkte den första sträckan med SAS flyg från Tromsø 11:20 till Trondheim 13:30 med en kort mellanlandning i Bodø utan att vi behövde gå av planet.
När planet gjorde en sväng i luften direkt efter att det lyft så fick vi en fantastisk utsikt över Tromsø.
Från Trondheim åkte vi vidare med ett flyg från Widerøe, som också är ett bolag inom SAS-gruppen, 14:20 och landade på Köpenhamn Kastrups flygplats 16:10 för att sedan åka hem med taxi när vi fått vårt bagage.