En helg på Djurgården i Stockholm i juli 2014

Fredagen den 11 juli till söndagen den 13 juli bodde vi på Scandic Hasselbacken på Djurgården i Stockholm och var och såg på ABBA-museet och på Skansen. Men det finns mycket mer än så att se på Djurgården och på den här sidan visar vi en del av det som finns där.

[Bild] [Bild]
Vi åkte till Stockholm med SAS flyg Blue1 från Malmö Sturups flygplats 13:40 på fredagen. Vi landade på Stockholm Arlanda flygplats strax före 15:00 och sedan fick vi vänta en liten stund på Arlanda Express som vi åkte med in till Stockholm.
Från centralstationen i Stockholm fortsatte vi först med buss och sen spårvagn och kom fram till Scandic Hasselbacken på Djurgården strax efter 16:00 och vid 16:30 hade vi fått vårt rum.
Rummet vi fått visade sig vara ett lite större s.k. superior-rum med två enkelsängar och i badrummet fanns det badkar med dusch.
[Bild] [Bild]
På hotellets baksida som vetter mot havet och Gröna Lund finns det en stor veranda i anslutning till hotellets restaurang och från trappan ner mot vägen från hotellets trädgård har man utsikt mot Gröna Lund.

Det finns väldigt mycket att se på Djurgården med gångavstånd från Scandic Hasselbacken och här är en del av det som finns att se på. Gröna Lund är nöjesparken som är öppen under sommaren med berg och dalbana och andra åkattraktioner och olika slags konserter och shower för besökarna. Men det finns mycket annat också.

Biljettkassan till Gröna Lund finns i en egen byggnad. En av entréerna in till Gröna Lund.
[Bild] [Bild]
Alldeles i närheten av entrén till Gröna Lund finns terminalen för Djurgårdsfärjan som går mellan Slussen och Djurgården. Mitt emot Gröna Lund ligger Cirkus där det brukar vara stora shower och andra arrangemang som ibland visas i TV.
Alldeles intill Cirkus ligger huvudentrén till det kulturhistoriska museet Skansen där man lätt kan tillbringa en hel dag. Alldeles intill Gröna Lund finns det nya ABBA-museet om popgruppen ABBA men också om andra kända artister och om det s.k. Polarpriset.
På Vasamuseet kan man se regalskeppet Vasa som byggdes på 1600-talet. På det oerhört stora Nordiska museet kan man också lätt lägga en hel dag på att se alla deras utställningar.
[Bild] [Bild]
I närheten av Nordiska museet finns Astrid Lindgren-museet Junibacken med en staty av Astrid Lindgren med en bok i handen utanför museet.
Mitt emot Nordiska museet ligger det biologiska museet. I hamnen mellan Gröna Lund och Vasamuseet ligger spritmuseet.
Bredvid Spritmuseet finns Dyktankhuset där det finns ett museum om dykning med fri entré.
[Bild] [Bild]
I hamnen finns det en båthall också där det visas fina gamla båtar och där är det också fri entré.
I parken vid hamnen finns det nationella minnesmonumentet till minne efter fartyget Estonia som förliste den 28 september 1994 och namnet på de 852 passagerare som omkom.

På fredagskvällen var det en varm och fin sommarkväll så gick vi på en lång promenad runt hela Djurgården. Det tog oss omkring två timmar och fötterna var ömma när vi kom tillbaka.

[Bild] [Bild]
Vi åt först middag på hotellet vid 18:00 innan vi gav oss ut på den långa promenaden runt Djurgården. Vi gick längs den oasfalterade gångvägen med utsikt över vattnet hela vägen runt Djurgården.

Lördag förmiddag tillbringade vi på ABBA-museet och här är foton av en del av det vi fick se medan vi var där.

Utställningen började med information om Björns, Bennys, Agnethas och Fridas bakgrund och uppväxt. Björn och Benny träffades på 60-talet när Björn spelade gitarr i Hootenanny Singers som hade den vita Volvo Amazon kombin som turnébil och när Benny spelade orgel i Hep Stars som hade den blå GMC pickupen som turnébil.
[Bild] [Bild]
De kläder som ABBA hade när de vann Eurovisionsschlagerfinalen i Brighton 1974 med låter Waterloo visades tillsammans med ett utdrag från TV-sändningen av omröstningen. Ann-Christine i den helikopter som ABBA satt i på skivomslaget till sitt fjärde album Arrival som gavs ut den 11 oktober 1976.
[Bild]
Man kunde spela in en egen karaoke-video där man sjunger och dansar till ABBA-musik och Ann-Christines video kan man spela upp i videospelaren som syns ovan om det fungerar i den webbläsare du använder. Ett rum med studioutrustning som ABBA använt när de spelade in sin musik.
[Bild] [Bild]
Alla ABBA:s skivomslag visades längs en lång vägg. Längs en annan vägg fanns deras guldskivor.

Efter att vi hade ätit lunch så tillbringade vi resten av dagen med att gå runt på Skansen och se på de gamla byggnaderna där de visade upp hantverksarbete i många av dem. På Skansen finns det väldigt mycket att se på och är väl värt ett besök.

I glashyttan kunde man se på när de höll på med glasblåsning och i butiken bredvid kunde man köpa sånt de tillverkat där. I krukmakeriet visade de hur de drejade lerkrukor så som de gjort sedan 1800-talet.
[Bild] [Bild]
Ett gammalt boktryckeri som är inrymt i en byggnad från 1725. Bageriet från 1870-talet där man kunde se på och köpa nybakat bröd som de bakat där.
En kryddbod från 1840 där det såldes kryddor, mjöl, gryn, salt, karameller, tobak, färger, borstar med mera. En järnhandel från 1930-talet där man kunde köpa mycket av det man såg också.
Ett gammalt apotek från 1700-talet med försäljningsdisk och ett stort lager i rummet bredvid.
[Bild] [Bild]
Efter att ha gått runt i alla de gamla stadshusen ville Ann-Christine att vi skulle åka runt med det lilla tåget.
Ordenshuset Brofästet som drevs av nykterhetslogen Brofästet inom IOGT och inrett som det såg ut på 1920-talet.
På innergården för Oktorpsgården från 1870-talet växte det vackra stockrosor. Väla skola inredd som den såg ut på 1910-talet.
[Bild] [Bild]
Skogaholms herrgård från slutet av 1700-talet och ett foto av friherrinnans sängkammare.
När vi kom till Skånegården från början av 1900-talet så hade de redan börjat stänga husen för dagen. Sedan de stängt husen för dagen så gick vi runt och såg på de nordiska djuren och de har en stor djurpark med bl.a. björnar som den på fotot ovan.
På söndagsmorgonen åt vi frukost och sen gick vi upp på rummet för att packa och resa hem.
[Bild] [Bild]
Vi tillbringade omkring två timmar i SAS inrikeslounge på Arlanda med utsikt över planet som vi senare åkte hem med medan vi väntade på att få gå ombord.