Höstsemester på Lanzarote 2014

Fredagen den 24 oktober till fredagen den 31 oktober var vi i Costa Teguise på Lanzarotes östra kust.

[Bild] [Bild]
Vi reste till Lanzarote med Fritidsresors flygbolag TUIfly från Köpenhamn Kastrups flygplats kl. 08:30 på fredagsmorgonen den 24 oktober och vi bokade platser i förväg så att vi fick sitta vid gången på första raden där det inte var så trångt. Vi landade på Lanzarote kl. 14:00 svensk tid, eller 13:00 lokal tid, och sen fick vi som vanligt vänta en bra stund på att få tillbaka bagaget.
När vi fått vårt bagage så åkte vi med taxi till vårt hotell, Meliã Salinas i Costa Teguise på Lanzarotes östra kust, och det tog bara omkring 20 minuter att komma dit från flygplatsen. Efter att vi väntat en stund på att vårt rum skulle bli klart så fick vi rum 437 på 4:e våningen som var hotellets översta våning.

När vi bokade den här resan till Lanzarote så fanns det inte många lediga rum kvar så därför bokade vi den sista lediga juniorsviten som de hade kvar som ett sätt att minska risken för att få ett rum med balkong mot gatan på hotellets baksida. Men då ingick det något som de kallar för The Level också som vi inte visste så mycket om innan vi kom dit.

[Bild] [Bild]
Rummet hade en liten bardisk där det fanns kaffe, minibar m.m. och bord för fyra personer och i den andra änden av rummet fanns det en soffgrupp och en stor TV.
Mittemot soffgruppen fanns sängen och garderober. Balkongen var stor med vars en solstol.
Toaletten hade två handfat och badkar och ett takfönster som släppte in mycket ljus under dagtid.
[Bild] [Bild]
Det var framför allt för att få så här fin havsutsikt som vi bokade en juniorsvit. Från korridoren utanför vårt rum fanns det utsikt åt det andra hållet och på översta våningen så var utsikten bra åt det hållet också.
Alla nyanlända gäster som bokat rum med tillgång till det de kallar The Level bjöds på en rundvandring på hotellet som avslutades vid det rum man fått och det visade sig att The Level innebär att man fick tillgång till ett poolområde som var stängt för andra.
Poolen inne på området för The Level. Det fanns också en bar med gratis frukt, bakelser, kaffe, vatten och andra drycker inne på området för The Level.
[Bild] [Bild]
Utanför området för The Level fanns det ytterligare en stor pool men där fanns det förstås också mer folk. Alldeles nedanför hotellet fanns det en fin sandstrand.
Efter att vi kommit tillbaka till vårt rum och packat upp så gick vi ut för att gå en runda i Costa Teguise och hitta någonstans att äta och vi gick en stund längs den fina strandpromenaden också.
Lördagen den 25 oktober tillbringade vi hela dagen vid poolen inne på området för The Level. På lördagskvällen letade vi upp en restaurang längs strandpromenaden där man kunde se vårt hotell på den andra sidan av bukten.
[Bild] [Bild]
Söndagsförmiddagen tillbringade vi också vid poolen inne på området för The Level men på eftermiddagen gick vi till Lanzarote aquarium som låg på gångavstånd från vårt hotell.
I stora akvarier kunde man se många olika slags fisk. Stingrockan som man kunde se i ett väldigt stort akvarium var över en meter bred och gav ett mäktigt intryck när den simmade förbi.
I en tunnel kunde man se små hajar simma omkring både vid sidorna och ovanför.
[Bild] [Bild]
Det här spindelliknande djuret var ett slags krabba. En stor bläckfisk med långa armar som var fulla med sugproppar.

Måndagen den 27 oktober åkte vi med lokalbussen till Lanzarotes huvudstad Arrecife.

Lokalbussen hade sin ändhållplats i Costa Teguise precis utanför vårt hotell och vi åkte därifrån vid 09:20. Efter drygt 20 minuter steg vi av bussen vid busstationen i Arrecife och sen gick in mot centrum längs strandpromenaden.
[Bild]
Från strandpromenaden hade vi fin utsikt in mot Arrecifes centrum.
[Bild] [Bild]
Vi började med att gå till turistbyrån som höll till i den här fina byggnaden och där fick vi tag på en stadskarta. Därefter gick vi vidare längs strandpromenaden för att gå till fästningen Castillo San Gabriel.
I en gamla fästningen finns numera museet
Museo de Historia de Arrecife.
Man kommer dit via en av två broar där det här är den vackra gamla bron.
[Bild] [Bild]
Vägen ut till fästningen är en ganska ojämn stenlagd men vacker väg.
Tyvärr var museet stängt den här dagen så vi kunde bara se fästningen från utsidan och sedan gick vi tillbaka in till Arrecife igen via den nya bron.
Vi fortsatte en bit till längs strandpromenaden och kom sen förbi den vackra kyrkan Iglesia San Ginés.
[Bild] [Bild]
Vi hittade inte så mycket mer än fästningen och kyrkan att se i Arrecife så vi gick en stund längs Arrecifes främsta affärsgata och i kvarteren runt den och gick till slut och letade upp ett ställe att äta lunch innan vi åkte tillbaka igen till Costa Teguise och vårt hotell.
Efter att vi duschat och bytt om så gick vi ut och åt pizza och drack Sangria på måndagskvällen. På onsdagskvällen den 29 oktober så åt vi en god fyrarätters middag med vitt vin och levande musik i en av hotellets restauranger.
Efterrätten bestod av parfait med mörk och ljus choklad doppad i apelsin-coulis.
[Bild] [Bild]
De sista dagarna av vår semester i Costa Teguise tillbringade vi med att bada och koppla av vid hotellets pool inne på The Level-området.

Fredagen den 31 oktober reste vi hem igen. Vi tog en taxi från hotellet vid 11:00 på förmiddagen och kom fram till flygplatsen efter bara ca. 20 minuter.

I den ganska tråkiga incheckningshallen fick vi vänta en stund innan de öppnade incheckningen så att vi kunde checka in vårt bagage. Avgångshallen på Lanzarote är också ganska tråkig. Det finns inte så många butiker där och restaurangerna erbjuder mest bara snabbmat.
[Bild] [Bild]
Vid 14:00 gick vi genom gaten till vårt flyg bland de sista eftersom vi hade bokat platser längst fram. När vi passerat gaten så visade det sig dock att det var buss ut till flygplanet.
Vi gick ombord knappt 10 minuter före avgång. Vid 14:20 såg vi Lanzarotes flygplats en sista gång under oss innan flygplanet satte kurs mot Köpenhamn Kastrups flygplats.