× [Bild]

Våren 2017

Den här våren har vi ätit middag hos Lunds restauranger nästan varje fredag men i mars var vi en vecka på Gran Canaria, i april var vi bl.a. på IKEA Museum i Älmhult och i maj var vi på släktträff i Västra Torup. Det och mycket annat finns det foton av på den här sidan.

[Bild]
Den 6 januari var vi kulturhistoriska museet Kulturen och lyssnade på kända sånger som de kallade för Julsånger som värmer i vintertid och som sjöngs av mezzosopranen Signe Jeppesen och tenoren Christer Arwidson till musik från piano av Bente Falck. Sångerna var bl.a. sånger från olika musikaler och operetter och de sjöng dem oerhört bra!
[Bild] [Bild]
De sjöng även solo några gånger. Signe Jeppesen sjöng bl.a. sången Vinterdröm. Och Christer Arwidson gjorde ett väldigt vackert framförande av O helga natt.
[Bild]
Lördagen den 7 januari var vi på kulturhistoriska museet Kulturen igen där de hade ett intressant evenemang där musikdirektören Erik Ask-Upmark berättade om gamla tiders musik och spelade upp gamla skivor, s.k. stenkakor eller 78-varvare, på en trattgrammofon från omkring 1905 i den vackra Borgarsalen.

Söndagen den 8 januari åkte vi till Västra Torup väster om Hässleholm för att se på bygdegården där vi ska ha en släktträff för släkten efter Jonnys farmors föräldrar den 25 maj i år.

[Bild] [Bild]
Den stora salen i Västra Torups bygdegård där vi ska vara på släktträff den 25 maj i år. Sedan följde vi med Jonnys kusin Marie, hennes man Dick och deras dotter Jessica till Hässleholm där vi åt lunch innan vi åkte hem igen.

Vi har fortsatt gå ut och äta middag under fredagskvällarna det här året också.

Fredagen den 13 januari åt vi middag hos
restaurang Stortorget.
Helgen därpå gick vi ut på lördagen, den 21 januari, istället och då åt vi middag hos Mat & Destillat.
[Bild] [Bild]
Fredagen den 27 januari var vi på Kulturen där de högtidlighöll dagen till minne av förintelsens offer under eftermiddagen och sedan till kvällen så gick vi till Klostergatans Vin & Delikatess för att äta middag.

Lördagen den 28 januari öppnades Skissernas museum här i Lund igen med nyinvigning efter att ha varit stängt under ett år för att byggas ut. Men det var väldigt många där den dagen så vi ska gå dit där igen någon gång när det inte är så mycket folk där.

Vi började med att se på själva invigningen och museichefen Patrick Amsellems tal i den nya Birgit Rausings sal som kommit till genom att innergården mellan de gamla byggnaderna byggts in i museet.
[Bild] [Bild]
Sedan gick vi upp en stund på ovanvåningen där de har tillfälliga utställningar och just då fanns där bl.a. ett konstverk som bestod av hundratals små klossar av lera på ett stort golv och ett annat som bestod av en massa kristaller som hängde fritt i rummet.
Det fanns ett innerfönster där man hade utsikt ut mot Birgit Rausings sal och den stora väggmålningen på en av dess väggar. Från ett annat ställe har man utsikt över den internationella salen där man bl.a. ser de två stora skisserna från 1951 av Henri Matisse på den bortre väggen.
Fredagen den 3 februari åt vi middag i Grand Hotels bistro Gambrinus och Jonny provade deras klassiska rätt Sten Bromans whiskyköttbullar som de alltid har på menyn.
[Bild] [Bild]
Söndagen den 12 februari gick vi till Kulturen här i Lund för att se på den nyöppnade utställningen om Astrid Lindgrens dagböcker under andra världskriget.
Utställningen som bredde ut sig i två stora salar berörde även dagens flyktingsituation.
Fredagen den 17 februari åt vi middag hos Lunds thailändska gourmetrestaurang Ihsiri.
[Bild] [Bild]
Två dagar senare, söndagen den 19 februari, var vi på Malmö Opera och såg på musikalen "Tänk om" och vi åt vars en räksmörgås och vars ett glas av husets vita vin i pausen som vi brukar göra när vi är på operan.
Fredagen den 24 februari åt vi middag för första gången på den nyöppnade restaurangen På skissernas som har samma ägare som restaurang Mat & Destillat. De erbjuder precis som dem rätter med väldigt goda kompositioner av olika råvaror och en passande vinmeny till det så det smakade väldigt bra.
Fredagen den 3 mars åt vi middag på den grekiska restaurangen Mediterranean där vi redan har varit många gånger förut. Fredagen den 10 mars åt vi middag på restaurang Mat & Destillat där vi också har varit många gånger förut.
[Bild] [Bild]
Fredagen den 17 mars åt vi middag på Lunds italienska restaurang Italia. Nästa morgon, den 18 mars, åt vi frukost i SAS lounge på Köpenhamn Kastrups flygplats medan vi väntade på att få gå ombord på SAS flyg till Gran Canaria.
Vi har varit i flera av SAS lounger på de nordiska flygplatserna men den på Köpenhamn Kastrups flygplats är fortfarande den som vi tycker är bäst av de vi har besökt.

Efter att vi varit i SAS lounge och ätit frukost under morgonen lördagen den 18 mars så reste vi med SAS till Gran Canaria där vi sedan bodde under en vecka i ett av rummen i en lägenhet i San Agustin som Ann-Christines föräldrar Mona och Lars Nilsson hyrde under två veckor.

[Bild] [Bild]
Vägen till gaten som vårt flyg skulle gå ifrån gick genom det stora shoppingstråket på Köpenhamn Kastrups flygplats men priserna är så höga så att vi sällan köper något där.
Vi stod en stund och såg på när de lastade det flyg vi skulle åka med medan vi väntade på att få gå ombord.
Vi landade på Gran Canaria vid 13:00 lokal tid och sen fick vi som vanligt stå och titta på bagagebandet en bra stund innan vi fick tillbaka vårt bagage. Ann-Christines föräldrar Mona och Lars Nilsson var redan där när vi kom ut till ankomsthallen så vi tog direkt en taxi tillsammans med dem till San Agustin och när vi kom fram till deras lägenhet så regnade det.
[Bild] [Bild]
Lägenheten hade ett stort rum med soffa och TV, en köksdel och en uteplats precis utanför.
Det fanns två rum med toalett och dusch och själva bodde vi i det här rummet.
När vi åt frukost på uteplatsen nästa morgon, söndagen den 19 mars, så var det soligt igen. Under eftermiddagen gick vi på en lång promenad längs strandpromenaden i San Agustin.
[Bild] [Bild]
Brunt vatten som färgats av den röda sanden från bergen rann ut i havet. På klippan nedanför strandpromenaden låg det fullt med krabbor i solen.
Eftersom det saknades internetanslutning i lägenheten i början så stannade vi till vid ett café som erbjöd sina gäster gratis internet och Jonny försökte ansluta till deras nätverk med sin telefon. Under söndagskvällen den 19 mars gick vi till restaurang Nito's i San Agustin där vi åt fisk som middag och drack ett gott vitt vin till det.
Måndagen den 20 mars tog vi en taxi till den mysiga lilla staden Puerto de Mogan vid kusten några mil väster om San Agustin för att se oss omkring där och hitta någonstans att äta middag.
[Bild]
Puerto de Mogan har en ganska stor och vacker marina med stora fritidsbåtar och fullt med restauranger längs med kajen till höger utanför bilden.
[Bild] [Bild]
Vi gick en stund längs med kajen i den vackra marinan och såg bl.a. på stora fiskar som simmade runt på flera ställen inne i marinan precis nedanför kajen.
Så småningom började vi leta efter en restaurang för att äta middag och till slut hittade vi en resturang där de serverade fisk på flera olika sätt.
De flesta dagarna under vår vecka på Gran Canaria använde vi till att koppla av i solen på lägenhetens uteplats.
[Bild]
Tisdagen den 21 mars gick vi till den italienska restaurangen Le vespino vecchio i San Agustin för att äta middag.
[Bild] [Bild]
Onsdagen den 22 mars åt vi middag på den grekiska restaurangen Greek Taverna i San Agustin. Torsdagen den 23 mars gick vi till restaurangen Restaurante el Capitán i San Agustin för att äta pizza.
Fredagen den 24 mars var det vår sista kväll på Gran Canaria för den här gången och vi satt och slappade lite i köket medan vi väntade på att det skulle bli dags att gå och byta om inför kvällens middag. Eftersom vi tyckte att den italienska restaurangen Le vespino vecchio i San Agustin var den bästa restaurangen vi provat under veckan så bokade vi bord så att vi kunde äta vår sista middag på Gran Canaria där.
[Bild]
Själva valde vi att dricka ett rött vin till middagen den här kvällen.
[Bild] [Bild]
Lördagen den 25 mars åt vi frukost på lägenhetens uteplats för sista gången på Gran Canaria för den här gången. Mona och Lars hade dock en vecka kvar innan de också reste hem igen.
Strax efter lunch var vi tillbaka på flygplatsen på Gran Canaria och vid 14.00 lokal tid lyfte SAS flyg till Köpenhamn Kastrups flygplats.

Vi landade på Köpenhamn Kastrups flygplats vid 20:15 och vid 21:00 på lördagskvällen var vi hemma igen efter vår vecka på Gran Canaria.

[Bild] [Bild]
Fredagen den 31 mars var vi i Jönköping för att städa ut ur den lägenhet som Ann-Christine haft där i tre år och nu har flyttat från igen. Under kvällen åt vi veckans fredagsmiddag på restaurang Aqua i Jönköping.
Natten till lördagen den 1 april bodde vi på Clarion Collection Hotel Victoria i Jönköping och på lördag morgon åt vi frukost där innan vi åkte tillbaka till Ann-Christines lägenhet och städade ur det sista innan vi åkte hem igen.
På vägen hem från Jönköping stannade vi till vid vägkrogen Angus Beef House 73 vid E4:an i Skånes Fagerhult för att äta lunch.
[Bild] [Bild]
Fredagen den 7 april åt vi middag hos Lunds österrikiska restaurang Rauhrackel med en fin tallrik med charkuterier som förrätt.

Lördagen den 7 april körde vi till Växjö för att fira Ann-Christines syster Birgittas dotter Frejas tioårsdag. Hon fyllde egentligen redan den 28 mars men de firade hennes födelsedag den här lördagen istället.

På vägen till Växjö stannade vi i Älmhult för att äta lunch i restaurangen hos IKEA Museum. Sedan gick vi in på museet också för att se på de olika utställningarna.
[Bild] [Bild]
Bland utställningarna finns det flera rum som de möblerat så som hemmen möblerades under bl.a. tidigt 1900-tal och så som hemmen möblerades omkring 1950-1960.
Andra rum visade hur hemmen möblerades under 1970- och 1980-talet.
Till sist gick vi ner till källarvåningen där de har tillfälliga utställningar och den utställning som fanns där när vi var där kallades för "What makes a home?"
[Bild] [Bild]
Vi stannade till en stund vid operasångerskan Christina Nilssons födelsehem Snugge omkring en mil söder om Växjö också och det finns numera kvar som ett slags hembygdsmuseum.
Vi kom fram till Ann-Christines syster Birgitta och hennes familj i Växjö vid 16:00-tiden där vi sedan blev bjudna på kaffe och tårta tillsammans med de andra som hade kommit.
Innan tårtan serverades så fick Freja som fyllde 10 år blåsa ut de tio ljusen i tårtan.
[Bild]
När vi var på väg hem igen från Växjö vid 21-tiden på kvällen så var det redan mörkt ute.
[Bild] [Bild]
Fredagen den 21 april åt vi middag hos restaurang Stäket i den omkring 440 år gamla byggnad som den danske riddaren Lave Brahe och Görvel Fadersdotter Sparre lät bygga omkring år 1580.
Fredagen den 28 april åt vi middag hos restaurang M.E.A.T. i Lund. Den 29 april fyllde Ann-Christine år och det firade vi genom att gå till restaurang Klostergatans Vin & Delikatess där vi åt en trerätters meny med vinmeny tillsammans med Jonnys pappa Börje som också kom och hälsade på för att gratulera henne.
[Bild]
Söndagen den 30 april gick vi till Akademiska Föreningen under kvällen för att se på den traditionella mösspåtagningen och innan den började så underhöll studentorkestern Bleckhornen besökarna med musik.
[Bild] [Bild]
Vid 17:55 höll Lunds studentkårers vice ordförande det traditionsenliga talet till våren från balkongen till Akademiska Föreningen och det följdes sedan av den lika traditionsenliga mösspåtagningen.
Senare under kvällen efter att vi hade varit hemma och ätit så gick vi till stadsparken för att se på när de tände valborgsmässoelden där efter en stunds underhållning med musik och sång.
Måndagen den 1 maj gick vi till Universitetsplatsen för att se på den traditionella rektorsuppvaktningen vid 12:30 där lunds studentkårers ordförande håller tal till rektorn som sen svarar med ett tal till studenterna. Vid 18:00 var vi tillbaka på Universitetsplatsen igen för att se på Lunds studentsångare som traditionsenligt sjöng in våren med direktsändning i TV.
[Bild] [Bild]
Fredagen den 5 maj åt vi middag på den grekiska restaurangen Mediterranean igen för andra gången den här våren. Fredagen den 12 maj gjorde vi ett återbesök för att äta middag på restaurang På skissernas och det smakade väldigt bra den här gången också.
Söndagen den 14 maj cyklade vi till den gamla järnålders- och vikingastaden Uppåkra för att följa med på deras guidade visning om vendeltiden och se på besökarna från det brittiska vendeltida sällskapet Wulfheodenas.
Måndagen den 15 maj åt vi middag hos den asiatiska bufférestaurangen Rosegarden i Lund för att fira vår 18-åriga bröllopsdag. Fredagen den 19 maj åt vi fish and chips som middag i Grand Hotels bistro Gambrinus.
[Bild] [Bild]
Lördagen den 20 maj var vi i Dalby och såg på Dalby kyrka som grundades som biskopskyrka år 1060 åt Egino som företrädde tysk mission och Dalby kyrka anses därmed vara nordens äldsta kyrka. Samtidigt grundades Drottens kyrka i Lund som biskopskyrka åt den engelske prästen Henry som företrädde engelsk mission och blev Lunds stifts förste biskop. Dalby kyrka finns till stor del kvar än idag som den byggdes men Drottens kyrka revs däremot efter reformationen av den danska kyrkan 1536 och numera kan man se på den som Drottens kyrkoruin. Eftersom Henry dog redan omkring år 1066 så blev Egino Lunds stifts andra biskop.
Kryptan i Dalby kyrka är mindre än den i Lunds domkyrka men påminner till utseendet lite om domkyrkans krypta. Vid sidan om Dalby kyrka finns den ena av två klosterlängorna också fortfarande kvar. Det var tidigare bostäder och arbetslokaler för munkar inom Augustinerorden

Kristi Himmelsfärdsdag torsdagen den 25 maj var vi med och ordnade en släktträff i Västra Torups bygdegård för släkten efter Jonnys farmors föräldrar Adolf och Nanny Olsson.

[Bild] [Bild]
Vid 12:30 var allt färdigt och vi väntade bara på att alla i släkten också skulle komma och vid 13:30 hade de flesta kommit och stod utanför bygdegården i det fina vädret.
Vid 14:00 hade maten från cateringfirman också kommit så då började lunchen serveras som buffé.
Efter lunchen så blev det presentation av alla i släkten där de fick gå fram och ställa sig på scenen familjevis. Till sist blev det tipsrunda som avslutades med prisutdelning och kaffe och tårta.
[Bild] [Bild]
Den sista fredagsmiddagen i maj åt vi den 28 maj hos restaurang Mat & Destillat. Den 28 maj gick vi till Kulturen där det var folkmusikens dag och visstuga med bl.a. skånska folkvisor i Borgarhuset.