Jul & nyår 2016

Under årets sista månad åkte vi bl.a. runt och såg på några av platserna där Slaget vid Lund utspelade sig 1676 och vi reste till Stockholm tillsammans med Ann-Christines föräldrar Mona och Lars Nilsson och Jonnys pappa Börje och hans väninna Gun Larsson. Vi firade jul hos Mona och Lars och nyår hemma. Här är några av alla de foton vi tog i december.

[Bild] [Bild]
Fredagen före första adventshelgen, den 25 november, gick vi till Stortorget och lyssnade på vackra julsånger och lyssnade på tal av universitetets tidigare rektor Göran Bexell som sedan tände granen. En stund senare gick vi till restaurang Mat & Destillat och åt middag.
Nästa dag, lördagen den 26 november under julskyltningshelgen var vi tillbaka igen på Stortorget och såg på när Thomanders Jul väckte tomten. Under söndagskvällen den 27 november gick vi till Grand Hotel och lyssnade på vackra julsånger av bl.a. Malmö Operas Bengt Krantz som kommit dit på inbjudan av Thomanders Jul.
Vi fortsatte traditionen med att gå ut och äta fredagskvällar och fredagen den 2 december åt vi bl.a. hummer hos Klostergatans vin & delikatess. Fredagen den 9 december åt vi middag hos restaurang Stäket i en av Lunds äldsta byggnader, en tegelbyggnad som byggdes omkring 1580.
[Bild] [Bild]
Fredagen den 16 december åt vi middag på den grekiska restaurangen Mediterranean. Måndagen den 19 december var vi med på den pampiga invigningen av Lunds universitets 350-årsjubileum i Universitetshusets aula med bl.a. tal av rektorn och deltog också på den efterföljande jubileumsfesten men från den har vi inga bilder.

Torsdagen den 22 december körde vi runt på vägarna norr om Lund till några av platserna där Slaget vid Lund utspelade sig 1676.

[Bild]
Den här vackra allén står längs den plats vid Skälshög norr om Lund där det fanns ett nästan 4 km långt fältläger från den 10 november till den 4 december 1676. Där fanns danska soldater, civila tjänstemän, handelsmän, ambulerande krögare, kvinnor och barn, totalt uppåt 20 000 personer, och dessutom omkring 10 000 hästar, kanoner och tusentals trossvagnar med tillhörande trosspersonal.
[Bild] [Bild]
Den danske kungen Christian V bodde däremot inte i fältlägret utan här i Svenstorps slott. Här i den lilla byn Benstorp norr om Kävlingeån bodde den svenske kungen Carl XI och hans stab från den 11 november till den 4 december 1676.
I Lilla Harrie en bit från grannbyn Benstorp norr om Kävlingeån finns Lilla Harrie kyrka på södra sidan av vägen till Kävlinge och det svenska fältlägret låg norr om vägen. Det lägret var nästan lika långt som det danska och totalt bodde där omkring 15 000 personer från den 11 november till den 4 december 1676.

Fredagen den 23 december körde vi till Ann-Christines föräldrar Mona och Lars Nilsson i Sandvik söder om Kalmar för att fira jul hos dem.

[Bild] [Bild]
Vi körde först till Ann-Christines syster Birgitta och hennes familj i Växjö och åt lunch hos dem.
På julaftons förmiddag var vi traditionsenligt hos Siv Andersson i Hagby och fikade.
[Bild]
Vid lunch på julafton blev det julbord hemma hos Mona och Lars.
[Bild] [Bild]
Den här julen åt vi julbordet vid deras stora gamla salsbord inne vardagsrummet.
På julaftons kväll delades julklapparna ut i vardagsrummet.
Mona fick en massagedyna i julklapp av Lars och nästa morgon provade Ann-Christine också den.

Vi körde hem måndagen den 26 december efter att ha firat julen hos Mona och Lars men onsdagen den 28 december träffade vi dem igen när vi reste till Stockholm tillsammans med dem och Jonnys pappa Börje och hans väninna Gun Larsson.

[Bild] [Bild]
Onsdagen den 28 december åkte vi till Stockholm med SAS flyg från Malmö Sturups flygplats 09:40 och vid 12:00 kom vi fram till hotellet, Scandic Klara vid Hötorget i Stockholm, och fick vårt rum. Mona och Lars åkte däremot till Stockholm med Braathens flyg från Kalmar och Börje och Gun åkte till Stockholm med tåg från Hässleholm.
Vårt rum hade fönster mot Drottninggatan som är Stockholms mest kända gågata med butiker.
Vid 15:30 hade både Mona och Lars och Börje och Gun också kommit och vi träffades i hotellets lobby och drack vars en öl medan vi väntade på att det skulle bli dags att gå till restaurangen där vi hade bokat bord för att äta middag under kvällen.
[Bild]
Nästa morgon, torsdagen den 29 december, träffades vi vid 08:00 i hotellets frukostmatsal och åt frukost tillsammans.
[Bild] [Bild]
Vid 10:30 åkte vi allihop med en taxi till Frihamnen i Stockholm för att gå och se på utställningen om Tutankhamun och den grav han hittades i och alla de skatter som de hittade i den.
Allt som visades var bara kopior och i en lång rad stod de tre stora förgyllda gravkapell som omgav Tutankhamuns sarkofag med det ena kapellet inneslutet i det andra som en rysk docka. I det innersta gravkapellet var Tutankhamun begravd i fyra sarkofager som på samma sätt var inneslutna i varandra som med en rysk docka.
Några tittade på alla skatterna och lyssnade på informationen om dem i hörlurar. Medan andra valde att hellre vila benen en stund.
[Bild] [Bild]
Tutankhamuns dödsmask är ett av de mest mytomspunna och kända föremålen från hans grav. Ett annat föremål som hittades i hans grav är hans stridsvagn.
När alla kände sig färdiga med utställningen om Tutankhamun så fikade vi där som lunch också innan vi sen beställde en taxi igen och åkte vidare till Stockholms slott.
På Stockholms slott var det framför allt utställningen med drottningens och prinsessornas brudklänningar i den s.k. Rikssalen som vi ville se.
[Bild] [Bild]
Men vi gick även runt och såg på några av de andra rummen, bl.a. det rum där kungen håller konselj med regeringen ibland.
Torsdagskvällen samlades vi i Monas och Lars rum på hotellet en stund innan det var dags att promenera iväg till en restaurang för att äta middag tillsammans igen.
Fredagen den 30 december gick vi på en shoppingrunda innan det var dags att åka hem igen och vi sa adjö till Börje och Gun på Stockholms centralstation innan vi och Mona och Lars åkte ut till Arlanda där vi åkte hem med SAS flyg till Malmö Sturups flygplats och Mona och Lars åkte hem med SAS flyg till Kalmar flygplats.

Det här året firade vi nyårsafton själva och hemma.

[Bild] [Bild]
Under nyårsaftons kväll åt vi en god trerätters middag hemma i vårt kök.
[Bild]
När tolvslaget närmade sig gick vi till Universitetsplatsen här i Lund och skålade in det nya året medan vi såg på det nyårsfyrverkeri som studentföreningen LundaPyrot anordnat.